Je ziet hieronder een melodie, met daaronder akkoorden. De akkoorden
zijn in feite een reductie of 'samenvatting' van de akkoorden die
in de melodie verborgen zijn ('door de melodie worden geimpliceerd'). Je
kunt met deze oefening het volgende doen:
-
zing de melodie, of speel hem (bij voorkeur niet op een toetsinstrument..)
en probeer, terwijl je de melodie uitvoert, je de onderliggende
akkoorden voor te stellen (inwendig te horen)
-
speel de akkoorden op een toetsinstrument (en lees de trappen mee!), en
stel je tegelijkertijd de melodie voor, of zing die mee
-
voer de melodie 'Karaoke' uit, met behulp van een van de onderstaande spelers.
Je ziet hieronder een langzame en een snelle versie in beide toonsoorten
(G en D), maar je kunt met het schuifje in scorch het tempo ook zelf veranderen.
De opnames die je vindt door op een van de oortjes te klikken klinken
waaschijnlijk
iets beter dan de scorch-versie. De eerste maat van de melodie wordt meegespeeld,
daarna hoor je alleen de akkoorden. Denk de harmonie (trappen) mee terwijl
je zingt of speelt!
Voor al deze oefeningen is vermoedelijk het pdf-bestand
handig (of zelfs nodig).
Onder deze eerste oefening (in twee toonsoorten: G groot en D groot)
zie je een tweede oefening, in d klein, die je op een soortgelijke manier
kunt gebruiken. Maar in dit stukje is wel sprake van een 'echte pianobegeleiding'. |
Below you see a melody, with chords underneath. The chords are in fact
a reduction or 'resume' of the chords, hidden in the melody ('implied
by the melody'). You can use this exercise to do the following:
-
sing the melody, or play it (preferably not on a keyboard instrument..)
and try, while performing the melody, to imagine the underlying chords
(to hear them internally)
-
play the chords on a keyboard instrument (and read the Roman scale degrees!),
and imagine (hear) the melody, or sing it
-
perform the melody "Karaoke ', with the aid of one of the players. Below
you see a slow and a fast version in both keys (G and D), but you can use
the slider in scorch to change the tempo yourself. The recordings you get
by clicking on one of the ears probably sound better than the scorch
version.The first measure of the melody is played, thereafter you only
hear the chords. Think the harmony (degrees) while you sing or play!
For all of these exercises the pdf-file
is probably useful (or even necessary).
Under this first exercise (in two keys: G major and D major) you will
see a second exercise, in D minor, you can use it in a similar way. But
this piece has a 'real piano accompaniment'. |